Pijn in mijn vagina

Pijn of een onaangenaam gevoel in je vagina is nooit fijn. Dit pijnlijke gevoel kan constant aanwezig zijn, maar kan bijvoorbeeld ook uitgelokt worden door seksueel contact of door plassen, of bijvoorbeeld het inbrengen van een tampon. Pijn in de vagina is niet normaal en kan meerdere oorzaken hebben.

Pijn in mijn vagina door een schimmelinfectie

Een vaginale schimmelinfectie (Candida) kan vaginale pijnklachten geven. Hierbij zie je vooral dat vrouwen klagen over jeuk en geirriteerdheid. Vaak heb je bij een vaginale schimmelinfectie ook veranderde afscheiding, deze is vaak wit en brokkelig.

Door de jeuk die de vaginale schimmel veroorzaakt kan je soms gaan krabben, dit krabben zorgt echter weer voor meer geïrriteerdheid van de huid. Hierdoor kan je in een vicieuze cirkel terecht komen. Een vaginale schimmel kan je krijgen omdat de pH van je vagina verandert, dit kan komen door bloed tijdens de menstruatie. Maar ook als je je vagina wast met (vaginale)zeep, gebruikt maakt van vaginale douches of vaginale deodorant verander je de pH van je vagina waardoor een schimmel beter kan gaan groeien. Spoel je vagina daarom alleen maar af aan de buitenkant met water en gebruik geen speciale schoonmaakmiddelen.

Wanneer je last hebt van een vaginale schimmel, neem dan contact op met de huisarts. Deze kan je medicatie voorschrijven om de schimmel te voorkomen.

Pijn in mijn vagina door een SOA

Chlamydia en Gonorroe kunnen ook voor pijn in de vagina zorgen. Dit kan een geïrriteerd gevoel geven of vooral pijn doen tijdens de seks. Naast pijn bij het vrijen kan je van een SOA ook tussentijdsbloedverlies of contact bloedingen krijgen (bloedingen na de seks). Ook past hier veranderde afscheiding bij. Heel veel vrouwen hebben echter niet duidelijke klachten van Chlamydia en Gonorroe.
Mocht je dus plotselinge pijnklachten ervaren en onveilige seks hebben gehad dan is het belangrijk dat je een SOA uitsluit doormiddel van een SOA test!

Pijn in mijn vagina door vaginale droogheid

Wanneer je seks hebt maar je vagina is nog niet vochtig genoeg, of je wordt gevingerd en de vagina is nog niet vochtig genoeg, kan dit het slijmvlies van de vagina beschadigen of irriteren. Hierdoor kun je na deze handelingen last houden van vaginale pijn. Het is belangrijk voordat je seksuele handelingen gaat verrichten te zorgen dat je voldoende opgewonden bent. Mocht dit niet lukken dan is het altijd verstandig voldoende glijmiddel te gebruiken. Gebruik altijd een zo neutraal mogelijk glijmiddel, als je er een gebruikt met veel toegevoegde geurmiddelen kan dit weer leiden tot een vaginale schimmel!