Mycoplasma test

Over mycoplasma

De mycoplasma-infectie is een seksueel overdraagbare aandoening (soa) die in de jaren ’80 werd ontdekt en niet vaak voorkomt in Nederland. Voorheen werd mycoplasma bestempeld als een bacteriële infectie, maar tegenwoordig valt het ook onder de noemer ‘soa’, oftewel: een seksueel overdraagbare aandoening.

Mycoplasma is nog relatief onbekend. De symptomen van deze aandoening zijn moeilijk op te merken. Denk je dat je deze soa hebt opgelopen? Doe een mycoplasma test bij OneDayClinic. Ondanks dat deze aandoening zeker aanwezig kan zijn, adviseert OneDayClinic eerst te testen op de twee meest voorkomende soa’s: gonorroe en chlamydia. Wanneer deze de chlamydia en gonorroe soa’s zijn uitgesloten, wordt er getest op mycoplasma.

Ben je gewaarschuwd door een (voormalig) bedpartner voor een mogelijke besmetting, heb je klachten of heb je onveilig seks gehad? Dan kun je bij OneDayClinic in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam of Eindhoven terecht voor een anonieme mycoplasma-test. Voor meer informatie kun je contact met ons opnemen via 085-070 3483.

Een mycoplasma test doe je anoniem bij OneDayClinic in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven.

Klachten en symptomen van mycoplasma

Bij een mycoplasma besmetting hoef je geen duidelijke klachten te ervaren. Het kan dus zo zijn dat je wel besmet bent zonder dat je daar zelf iets van merkt. Mycoplasma heeft een aantal klachten/symptomen die kunnen opspelen, zoals:

Klachten bij vrouwen

• Pijn in de bekken
  • Pijn en branderig gevoel bij het plassen
  • Buikpijn
  • Bloedingen
  • Pijn tijdens seks
  • Veel vaginale afscheiding

Klachten bij mannen

• Pijn in de teelbal
  • Afscheiding

Omdat mycoplasma genitalium moeilijk te traceren is, is het altijd verstandig om een mycoplasma soa test te doen. Ook als je geen duidelijke klachten hebt. Aanhoudende klachten na onveilige seks, orale seks of anale seks? Kom dan langs voor een mycoplasma test!

Anoniem laten testen op mycoplasma

Vooral wanneer er symptomen opspelen is het verstandig deze mycoplasma test uit te voeren. Wij adviseren om de mycoplasma test in dat geval een aantal weken na de besmetting af te nemen. Bij mannen wordt mycoplasma genitalium via de urinebuis getest. Bij vrouwen wordt getest op mycoplasma door middel van een self swab; een uitstrijkje van de vagina die je zelf kunt maken.

Uitslag binnen 2 werkdagen

Wanneer je een mycoplasma-test hebt gedaan bij OneDayClinic in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en/ of Eindhoven, krijg je binnen 2 werkdagen de uitslagen. De uitslag kan worden opgevraagd via ons testuitslagen portaal. Klik hier om direct je testuitslag te bekijken. Wanneer blijkt dat je mycoplasma genitalium hebt opgelopen, kun je bij OneDayClinic terecht voor de behandeling en medicatie.

Als je negatief test (en dus geen soa hebt) doe je er verstandig aan om veilig te blijven vrijen. Zo voorkom je dat je alsnog mycoplasma of een andere soa oploopt. Daarom is het verstandig om ook even bij de risicofactoren te kijken voor het ontstaan van mycoplasma.

Behandeling van mycoplasma

Een mycoplasma-infectie is goed te behandelen met een antibioticakuur. De kuur is te verkrijgen via OneDayClinic. Nadat de behandeling is afgelopen is de bacterie verdwenen. Dat betekent dus dat je de bacterie niet langer kunt overdragen naar een ander. Ondanks dat kun je de bacterie altijd opnieuw oplopen.

Heb je een vaste partner? Dan dien je tot een week na de antibioticakuur veilig te vrijen, tenzij de mycoplasma soa test meerdere soa’s heeft aangetoond. Je vaste partner kan hoogstwaarschijnlijk ook deze soa dragen. Vraag OneDayClinic om advies omtrent het testen, dan wel behandeling, van je vaste partner.

Heb je geen vaste partner? Dan is het altijd verstandig veilig te vrijen met condoom. Daarbij is het handig je (ex-)partners te waarschuwen waar je het afgelopen half jaar seksueel contact mee hebt gehad. Ook wanneer zij geen klachten ervaren, is het verstandig dat zij ook een mycoplasma genitalium test laten doen. Daardoor voorkomen zij dat ze onbewust de soa doorgeven of dat de infectie zich verder uitbreidt.

Mogelijke gevolgen van onbehandelde mycoplasma

Maak altijd, ook wanneer je twijfelt, op tijd een afspraak om je te laten testen. Onbehandelde mycoplasma kan namelijk ernstige gevolgen hebben.

Gevolgen bij vrouwen

Mycoplasma genitalium is een nog zeer onbekende aandoening. Men is daarom nog druk aan het onderzoeken wat deze infectie voor gevolgen kan hebben. Tot nu toe is er alleen nog een uitspraak gedaan dat het zou kunnen leiden tot onvruchtbaarheid.

Gevolgen bij mannen

Ook bij mannen zijn de gevolgen van een mycoplasma-infectie relatief onbekend. Ook voor de mannen geldt: mycoplasma zou kunnen leiden tot onvruchtbaarheid.

Omdat mycoplasma een nog relatief onbekende aandoening is, kan het (mogelijk) ernstige gevolgen hebben. Op het moment dat je geen klachten hebt, bestaat de kans dat je anderen besmet als je onveilig vrijt. Een mycoplasma-test is de enige manier om erachter te komen of je een infectie hebt opgelopen. Laat je testen op mycoplasma genitalium wanneer je:

• onveilig hebt gevreeën;
  • condoom is gescheurd;
  • een nieuwe relatie hebt en zonder condoom wil vrijen;
  • gewaarschuwd bent door een (ex-)partner;
  • zwanger bent, een mycoplasma-infectie vermoedt en deze niet wilt overdragen op je kind;
  • klachten hebt (zie klachten en symptomen van mycoplasma).