Syfilis test

Bang voor Syfilis? Vandaag getest, morgen de uitslag, in Amsterdam zelfs in 2 uur*

Syfilis is seksueel overdraagbare aandoening (soa) die wordt veroorzaakt door een bacterie (Treponema pallidum) en geeft ontstekingen. Het is overdraagbaar wanneer de penis, vagina of anus elkaar aanraken. Je kan het ook krijgen van pijpen en beffen en door te zoenen met iemand die een syfilis wondje of zweertje op of in de mond heeft.
Als je onbeschermd seksueel contact hebt met iemand met een actieve infectie is de kans dat je besmet raakt ongeveer 30%. Als je besmet bent met HIV, heb je meer kans om een syfilis infectie te krijgen. De ziekte is goed te behandelen. Behandelen is erg belangrijk want indien je syfilis niet behandelt, kunnen ook andere organen geïnfecteerd en beschadigd raken.

Denk je dat je deze seksueel overdraagbare aandoening hebt? Laat je dan anoniem testen op syfilis bij OneDayClinic in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven.

Waarom Onedayclinic?

• Enige in Nederland waarbij de uitslag in 2 uur (alleen in Amsterdam)
  • Anonieme soa testen en behandeling ook mogelijk
  • Cash betaling mogelijk
  • BIG geregistreerde artsen
  • Open avond en in het weekend

Klachten en symptomen van Syfilis

Syfilis, ook wel lues of cardiovasculaire syfilis genoemd, is een seksueel overdraagbare aandoening (soa). Syfilis doorloopt verschillende stadia en de kenmerken zijn niet in elk stadium hetzelfde. Denk je dat je syfilis hebt? Doe dan nu een syfilis test bij OneDayClinic

Er zijn verschillende klachten die op kunnen treden bij een syfilis infectie:

Stadium 1

• Ongeveer 2 tot 12 weken nadat je syfilis hebt gekregen kan je symptomen krijgen. Je kan een
    zweertje of wondje krijgen op de plek waar je besmet bent. Het zweertje kan tot ongeveer een
    centimeter groeien en is rood en voelt hard aan. Het zweertje doet geen pijn. Op de penis is het
    zweertje vaak goed zichtbaar maar in de vagina of in de anus kan het zweertje verscholen zitten en
    merk je er soms niks van. Ook kan je opgezette lymfeklieren hebben. Dit zijn pijnloze zwellingen
    onder je huid (op de plekken waar lymfeklieren zitten).
    Belangrijk om te weten is dat je soms helemaal geen klachten hebt, terwijl je de ziekte wel hebt en
    daardoor ook besmettelijk bent.

Stadium 2

Dit begint 3 tot 8 weken nadat de zweer is ontstaan, de zweer is dan vaak al verdwenen. Klachten en
symptomen passend bij het tweede stadium zijn:

•  Uitslag / vlekjes op romp, armen en benen. Deze uitslag jeukt niet.
  •  Bultjes rondom de penis, vagina en/of anus. Deze zijn vaak witgrijs van kleur en lijken op
    wratjes.
  •   Gevoel van ziek zijn. Hierbij kan je last hebben van koorts, spier-, gewrichts-, hoofd en/of
    keelpijn en vermoeidheid.
  •   Haaruitval. Dit is zichtbaar doordat je kale plekken hebt op je hoofd.
  •   Ontstekingen van de ogen en klachten van minder goed kunnen zien.

Het kan ook zijn dat je helemaal geen klachten hebt in het tweede stadium. Ook hierbij geldt dat je
de ziekte nog wel hebt en je de ziekte door kan geven.

Sluimerperiode

Dit is geen echt stadium, maar meer een periode tussen stadium 2 en 3 in. In deze periode zijn de klachten meestal geheel verdwenen, je merkt dus niet meer dat je het hebt. De bacteriën zitten wel nog in je lichaam, je blijft dus besmettelijk voor anderen. Het is mogelijk dat de ziekte zich wel twintig tot dertig jaar in de sluimerperiode bevindt. Het wordt ook wel de latente periode genoemd.

Stadium 3

Hierbij kunnen er in vrijwel alle organen ontstekingen en beschadigingen ontstaan. Dit betekent dat
je ook ontstekingen kan krijgen aan het hart en er kan een hersenvliesontsteking optreden
(neurosyfilis).

Anoniem laten testen op syfilis

Anoniem testen
Bij OneDayClinic is het mogelijk om je anoniem te laten testen op syfilis. Je kan bij ons telefonisch een afspraak maken of via de website. Dit kan op basis van een voornaam, dit hoeft niet je echte naam te zijn. Als je een afspraak maakt bij OneDayClinic zal een van onze artsen je adviseren over de verschillende SOA testen. De prijs van een syfilis test is afhankelijk van of je ook meerdere soa’s mee laat testen. Je kunt je al laten testen op syfilis, hepatitis B/C en HIV voor 100 euro. Het is namelijk verstandig om meerdere soa’s uit te sluiten als je onbeschermd seksueel contact hebt gehad.

Syfilis Test

Uitslag binnen 2 werkdagen

Binnen 2 werkdagen kun je de uitslag van de test inzien op ons beveiligde webportaal. Hier log je in
met de unieke code die je van de arts hebt ontvangen tijdens het consult en met de door jou gekozen
geboortedatum. Als je vragen hebt over de uitslag van je syfilis test, kan je altijd met ons bellen.

Behandeling van syfilis
Als je positief test op syfilis is het nodig om je te laten behandelen. De behandeling bestaat uit een
antibioticum met de naam benzylpenicilline. Afhankelijk van in welk stadium de ziekte zich bevindt,
kan het nodig zijn om meerdere keren antibiotica te ontvangen.

Gevolgen van syfilis met behandeling

De behandeling bestaat uit antibiotica. Afhankelijk van in welk stadium de ziekte zich bevindt, zijn er één of meerdere behandelingen nodig. Ben je behandeld voor syfilis? Dan is het nodig om nog een aantal keer je bloed te controleren. Hiermee kan worden bekeken of de behandeling werkt. Bij een goede behandeling zijn de bacteriën gedood en heb je de ziekte niet meer, je bent dan niet meer besmettelijk. In het bloed is wel nog te zien dat je een infectie met syfilis hebt gehad. Belangrijk is dat je na een behandeling opnieuw syfilis kan krijgen als je onbeschermd seksueel contact hebt met iemand die syfilis heeft, je bent dus niet resistent.

Gevolgen van syfilis zonder behandeling

Indien syfilis niet goed of op tijd behandeld wordt, kan de bacterie infecties en schade aanrichten in
het hele lichaam. Hierbij kunnen het hart en de grote lichaamsslagader (de aorta) worden aangetast.
Ook kunnen de hersenen worden aangetast (neurosyfilis), Hierbij kan je kast krijgen van
gehoorverlies en problemen met zien. Ook kunnen er gedragsveranderingen plaatsvinden.
Een syfilis infectie tijdens de zwangerschap is erg gevaarlijk voor het ongeboren kind. Het kan zorgen
voor een miskraam of kan ernstige aangeboren afwijkingen veroorzaken. In Nederland worden alle
zwangere vrouwen getest op de aanwezigheid van syfilis door middel van een bloedtest.

Onbehandelde syfilis kan ernstige gevolgen hebben. Alleen een syfilis test kan uitsluiten of je een infectie hebt. Laat je dan ook testen op het moment dat:

• U onveilig heeft gevreeën
  • Het condoom gescheurd is
  • U een nieuwe relatie heeft en zonder condoom wilt vrijen
  • U gewaarschuwd bent door een (ex)partner
  • U klachten heeft

Bronnen:

RIVM (https://www.rivm.nl/syfilis)
SOAIDS Nederland (https://www.soaaids.nl/nl/alle-soas/syfilis)
Thuisarts.nl (https://www.thuisarts.nl/syfilis/ik-heb-syfilis)
Huidziekten.nl (https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/stxt/SOASyphilis.htm)
Multidisciplinaire richtlijn soa’s voor zorgprofessionals