HIV test

Bang voor HIV/AIDS? Vandaag getest, morgen de uitslag, in Amsterdam zelfs in 2 uur*

Je hebt te horen gekregen dat je misschien HIV hebt en dus een HIV test moet laten doen. Maar wat is HIV eigenlijk? HIV staat voor Human Immunodeficiency Virus. Dit betekent: ‘menselijk virus dat de afweer afbreekt’. HIV kan overgaan in aids en deze soa kan ernstige gevolgen voor de gezondheid hebben. Bij aids patiënten hebben ziektebestrijders geen kans om ziektes te bestrijden. Een HIV-infectie verdwijnt niet uit het lichaam en een vaccin is er nog niet, maar is wel goed te behandelen. Kom naar OneDayClinic voor een HIV test in Amsterdam of een van onze andere locaties!

Waarom Onedayclinic?

• Enige in Nederland waarbij de uitslag in 2 uur (alleen in Amsterdam)
  • Anonieme soa testen en behandeling ook mogelijk
  • Cash betaling mogelijk
  • BIG geregistreerde artsen
  • Open avond en in het weekend

Meest voorkomende klachten en symptomen van HIV

HIV is een virus dat het afweersysteem afbreekt en aids kan veroorzaken. De meest voorkomende symptomen van hiv zijn:

• De symptomen lijken aanvankelijk op griep, koorts, huiduitslag of een algeheel gevoel van malaise.
  • Een HIV-infectie die verder ontwikkelt kenmerkt zich door onder andere vermoeidheid, gewichtsverlies, nachtzweten, diarree, kortademigheid en huiduitslag.

Moet ik mij laten testen?

Ben je door een (ex-)partner gewaarschuwd, heb je onbeschermde seks gehad of heb je last van klachten? Met een hiv test bij OneDayClinic ontvang je binnen één dag de uitslag. De test kan je 6 weken na het seksuele contact al doen. Met onze hiv RNA sneltest in Amsterdam heb je de uitslagen in 90 min. De window period bij deze hiv test is 10 à 14 dagen. De window period is de periode tussen het seksueel contact (mogelijke moment van infectie) en het kunnen aantonen van de infectie met de test.

Voor een HIV test is het altijd nodig om bloed te prikken. De incubatietijd van HIV is verschillend, van enkele dagen tot weken, echter na 12 weken kunnen we altijd antistoffen in het bloed aantonen. We hebben bij de OneDayClinic drie verschillende HIV testen.

HIV vierde generatie combo test – serologie
Deze test kan je vanaf zes weken uitvoeren. Bij 6 weken heeft de test een betrouwbaarheid van 95% en bij 12 weken heeft de test een betrouwbaarheid van 99%. Wanneer er bloed wordt geprikt kunnen we ook gelijk testen op andere SOA’s zoals Hepatitis B en C en syfilis. De uitslag van deze test is altijd de volgende werkdag na 20:00 bekend.

HIV combo sneltest
Deze test kan je op alle locaties van de OneDayClinic laten uitvoeren. Deze test kan je vanaf
6 weken laten uitvoeren en heeft een betrouwbaarheid van 95%. De uitslag van deze test is
binnen 30 minuten bekend. Indien deze test positief is moet je altijd nog de HIV vierde
generatie combo test uitvoeren.

HIV RNA sneltest in Amsterdam
Enkel in Amsterdam hebben we de HIV RNA sneltest. Deze test kan je na 10 à 14 dagen al
laten uitvoeren (https://onedayclinic.nl/sneltesten/). De uitslag van deze test is binnen 90
minuten bekend. Wel adviseren we altijd om na 12 weken alsnog de HIV vierde generatie
combo test uit te voeren.

Uitslag van de HIV test
De uitslag van de HIV combo sneltest & HIV RNA sneltest worden dezelfde dag door de arts
aan je doorgebeld. De uitslag van de HIV vierde generatie combo test kan je vinden in ons
beveiligde webportaal. De arts zal je tijdens het consult een unieke code meegeven die aan
jouw resultaten gekoppeld zijn. Op ons beveiligde webportaal log je in met deze unieke code
en de door jou opgegeven geboortedatum. De uitslag van de test volgt altijd de volgende
werkdag na 20:00 in de avond.

Hiv Aids test

Anoniem laten testen op HIV/Aids

Bij de OneDayClinic kunnen alle SOA testen anoniem worden uitgevoerd. Dit betekent dat jij zelf niet je echte naam en/of geboortedatum door hoeft te geven aan ons.

Behandeling van HIV

Een positieve uitslag voor HIV kan een hele schok zijn. Gelukkig is HIV goed te behandelen met medicatie en hoeft een HIV infectie niet altijd tot AIDS te leiden. De behandeling van HIV gaat via de internist in het ziekenhuis. Een arts vanOneDayClinic zal, als je daar toestemming voor geeft, overleggen met jouw huisarts en het ziekenhuis, zodat je zo spoedig mogelijk daar terecht kan. De internist in het ziekenhuis zal starten met combinatietherapie. Als de therapie goed aanslaat wordt de HIV infectie tot rust gebracht en kan het virus teruggebracht worden tot ondetecteerbaar niveau. Wanneer het virus niet meer detecteerbaar is in je bloed, dan kan je het ook niet meer overdragen naar andere mensen.

Bestel Test only

HIV-test en uitslag

De uitslag van een HIV-test 4e generatie combo test van OneDayClinic krijgt u binnen 48 uur en of 90 min met de HIV RNA test in Amsterdam. Na de test krijgt u een code mee waarmee u binnen 2 werkdagen op de website kan inloggen voor de uitslag. Wijst de test uit dat u geen HIV heeft? Vrij ook dan in het vervolg veilig. Zo voorkomt u dat u toch HIV of een andere seksueel overdraagbare aandoening krijgt.

Mogelijke gevolgen van onbehandelde HIV

HIV is een virus wat niet te genezen is, als het eenmaal hebt zal je het ook levenslang bij je dragen. Wel is HIV goed te behandelen. Bij een goede behandeling ben je niet meer besmettelijk, je kan de ziekte dan niet meer aan iemand anders geven. Echter, wanneer je HIV niet behandeld kan het overgaan in AIDS. Doordat het immuunsysteem ernstig verzwakt is kan dit niet goed het lichaam meer beschermen. Hierdoor kan je gemakkelijk infecties oplopen zoals schimmelinfectie van de slokdarm, ernstige longontsteking, tuberculose en uitgebreide herpesinfecties. Ook kunnen je zenuwen worden aangetast waardoor je tintelingen of juist doof gevoel van de handen en voeten kan hebben. Daarnaast kan je een vorm van dementie ontwikkelen. Omdat het immuunsysteem ernstig verzwakt is zijn er ook bepaalde typen kanker die kunnen voorkomen, zoals kanker van de baarmoederhals, huid en lymfeklierkanker. Zowel mannen als vrouwen kunnen AIDS ontwikkelen. Helaas kan je ten gevolge van AIDS
overlijden.

Ben je bang dat je een seksueel overdraagbare aandoening hebt of wil je meer informatie over hiv en aids? Neem gerust contact op met onze kliniek in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam of Eindhoven. Dit kun je anoniem doen door te bellen met 085 070 3483 of door een e-mail te sturen naar contact@onedayclinic.nl.

Het virus wordt overgedragen door onbeschermde seks. Het virus is te vinden in bloed, sperma, voorvocht, vaginaal vocht en moedermelk. Je kind kan tijdens de zwangerschap besmet raken en ook moedermelk kan het virus van moeder op kind overdragen.

Er is een groter risico op een hiv-infectie:

• Bij mannen die seks hebben met mannen
  • Wanneer de slijmvliezen zijn beschadigd

Vermoeden

Vermoed je dat je hiv of een andere seksuele aandoening hebt? Laat je zo snel mogelijk testen indien:

• Je onveilig hebt gevreeën
  • Je vermoedt in contact te zijn geweest met geïnfecteerd bloed
  • Het condoom gescheurd is
  • Je een nieuwe relatie hebt en zonder condoom wil vrijen
  • Je bent gewaarschuwd door een (ex-)partner
  • Je overige klachten hebt

Heb je vragen over soa’s of je seksuele gezondheid? Neem dan gerust contact op met OneDayClinic voor persoonlijk advies. Lees ook onze veelgestelde vragen voor meer informatie.

Prijzen HIV test

De prijzen voor de HIV testen zijn verschillend. De kosten voor een bloedtest in het laboratorium zijn 100 euro, hiervoor wordt je getest op HIV, hepatitis B & C en syfilis. De HIV combo sneltest kost 80 euro en kan op alle locaties worden uitgevoerd. Enkel in Amsterdam
bieden wij de HIV RNA sneltest aan en deze kost 200 euro.

Wanneer moet ik een HIV test doen?

Er ontstaat een risico op HIV door seks zonder condoom of bloedcontact met iemand die het HIV virus bij zich draagt. Ook kan de ziekte overgedragen worden van moeder op kind tijdens een zwangerschap. Het virus kan ernstige gevolgen hebben, maar is goed te behandelen indien je tijdig handelt. Heb je van iemand te horen gekregen dat je mogelijk besmet bent of heb je klachten die bij HIV horen, dan is het van belang om je zo snel mogelijk te laten testen. De incubatietijd van HIV neemt enkele maanden in beslag. 3 maanden na het seksueel contact is de uitslag van de reguliere HIV test betrouwbaar.

Tegenwoordig kun je ook grotendeels voorkomen om HIV te krijgen. Dit doe je namelijk door middel van PReP. Dit middel zorgt ervoor dat je voor 90% verzekerd bent dat je geen HIV oploopt tijdens onveilige seks.

HIV sneltest in Amsterdam

Vandaag de dag is er ook een HIV sneltest beschikbaar. 3 weken nadat je erachter bent gekomen dat je wellicht HIV zou kunnen hebben is het virus al aan te tonen in je bloed met een sneltest. Deze werkt op een andere manier dan de reguliere test. Met de HIV sneltest wordt namelijk gekeken naar de aanwezigheid van het genetisch materiaal van HIV in het bloed. Dit is namelijk eerder te zien dan de antistoffen tegen HIV. Komt de uitslag negatief terug, dan adviseren wij alsnog om na 3 maanden na de besmettingskans alsnog een reguliere HIV test te doen. De incubatietijd van HIV is namelijk 3 maanden, dus houdt hier rekening mee!

Een afspraak maken bij de OneDayClinic is gemakkelijk. Je kan via onze website een afspraak inplannen (https://onedayclinic.nl/afspraak-maken/) of even bellen naar 085-0703483.

Bronnen

Privacy instellingen