HIV test

Bang voor HIV/AIDS? Vandaag getest, morgen de uitslag, in Amsterdam zelfs in 2 uur*

Je hebt te horen gekregen dat je misschien HIV hebt en dus een HIV test moet laten doen. Maar wat is HIV eigenlijk? HIV staat voor Human Immunodeficiency Virus. Dit betekent: ‘menselijk virus dat de afweer afbreekt’. HIV kan overgaan in aids en deze soa kan ernstige gevolgen voor de gezondheid hebben. Bij aids patiënten hebben ziektebestrijders geen kans om ziektes te bestrijden. Een HIV-infectie verdwijnt niet uit het lichaam en een vaccin is er nog niet, maar is wel goed te behandelen. Kom naar OneDayClinic voor een HIV test in Amsterdam of een van onze andere locaties!

Waarom Onedayclinic?

• Enige in Nederland waarbij de uitslag in 2 uur (alleen in Amsterdam)
  • Anonieme soa testen en behandeling ook mogelijk
  • Cash betaling mogelijk
  • BIG geregistreerde artsen
  • Open avond en in het weekend

Meest voorkomende klachten en symptomen van HIV

HIV is een virus dat het afweersysteem afbreekt en aids kan veroorzaken. De meest voorkomende symptomen van hiv zijn:

• De symptomen lijken aanvankelijk op griep, koorts, huiduitslag of een algeheel gevoel van malaise.
  • Een HIV-infectie die verder ontwikkelt kenmerkt zich door onder andere vermoeidheid, gewichtsverlies, nachtzweten, diarree, kortademigheid en huiduitslag.

Moet ik mij laten testen?

Ben je door een (ex-)partner gewaarschuwd, heb je onbeschermde seks gehad of heb je last van klachten? Met een hiv test bij OneDayClinic ontvang je binnen één dag de uitslag. De test kan je 6 weken na het seksuele contact al doen. Met onze hiv RNA sneltest in Amsterdam heb je de uitslagen in 90 min. De window period bij deze hiv test is 10 à 14 dagen. De window period is de periode tussen het seksueel contact (mogelijke moment van infectie) en het kunnen aantonen van de infectie met de test.

Het hiv-virus is aantoonbaar in het bloed. Een soa test is noodzakelijk om uit te wijzen of iemand besmet is met het virus. De incubatietijd van hiv varieert per persoon van enkele dagen tot een paar weken. Dit is echter nooit langer dan drie maanden. Wij bieden verschillende hiv testen aan, namelijk de hiv 4e generatie combo test en de hiv RNA sneltest. De hiv 4e generatie combo test is een hiv test die wij standaard doen. Deze kan al 6 weken na het seksueel contact uitgevoerd worden. De hiv RNA sneltest bieden wij aan in Amsterdam, deze kan je 10 à 14 dagen na het seksueel contact al doen. De uitslag is bekend in 90 minuten.

Hiv kan enkel via een bloedtest worden aangetoond.

Bij OneDayClinic kun je anoniem een hiv test laten uitvoeren. Deze hiv test is betrouwbaar en wordt uitgevoerd door een gecertificeerde arts. De testresultaten worden naar het gecertificeerd laboratorium gestuurd ter controle. Na het consult heb je binnen 24-48 uur (twee werkdagen) of binnen 90 minuten de uitslag. Het is afhankelijk van welke hiv test je kiest.

Hiv Aids test

Anoniem laten testen op HIV/Aids

Behandeling van HIV

Ben je positief getest (en heb je dus hiv)? Een hiv-infectie hoeft niet automatisch tot aids te leiden. Het hiv-virus is goed te behandelen, mits het regelmatig in de gaten wordt gehouden. Daarbij wordt er veelal gebruik gemaakt van combinatietherapie. Het gebruik van medicatie verkleint de kans op het ontstaan van aids. Wij krijgen regelmatig vragen over de kwaliteit van leven met hiv. Gelukkig kan het hiv-virus door een goede behandeling worden teruggebracht tot ondetecteerbaar niveau. Dit betekent dat hiv niet meer kan worden overgedragen. Het is zelfs zo dat de levensverwachting van mensen met hiv vergelijkbaar is met die van de algemene bevolking.

Test je positief en heb je dus hiv? Dan kun je bij OneDayClinic terecht voor doorverwijsmogelijkheden. Een behandeling met medicatie kan noodzakelijk blijken om de infectie onder controle te kunnen houden.

Wijst de test uit dat je geen hiv hebt (dus is de test negatief)? Neem dan in het vervolg geen risico met onveilige seks. Met veilig vrijen voorkom je dat je toch hiv of een andere seksueel overdraagbare aandoening, zoals herpes genitalis, chlamydia of gonorroe, krijgt.

Voor de drager van het virus is het noodzakelijk om de seksuele (ex-)partners te waarschuwen.

Bestel Test only

HIV-test en uitslag

De uitslag van een HIV-test 4e generatie combo test van OneDayClinic krijgt u binnen 48 uur en of 90 min met de HIV RNA test in Amsterdam. Na de test krijgt u een code mee waarmee u binnen 2 werkdagen op de website kan inloggen voor de uitslag. Wijst de test uit dat u geen HIV heeft? Vrij ook dan in het vervolg veilig. Zo voorkomt u dat u toch HIV of een andere seksueel overdraagbare aandoening krijgt.

Mogelijke gevolgen van onbehandelde HIV

Hiv is een infectieziekte die na besmetting altijd in het lichaam aanwezig zal zijn, maar is met medicatie te behandelen (mits deze tijdig wordt ontdekt). Een onbehandelde hiv-infectie zal uiteindelijk aids tot gevolg hebben. Bij iemand met aids is het afweersysteem niet meer sterk genoeg om ziektes te kunnen bestrijden. In Nederland komt aids dankzij goede behandelingsmethoden bijna niet meer voor.

Ben je bang dat je een seksueel overdraagbare aandoening hebt of wil je meer informatie over hiv en aids? Neem gerust contact op met onze kliniek in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam of Eindhoven. Dit kun je anoniem doen door te bellen met 085 070 3483 of door een e-mail te sturen naar contact@onedayclinic.nl.

Het virus wordt overgedragen door onbeschermde seks. Het virus is te vinden in bloed, sperma, voorvocht, vaginaal vocht en moedermelk. Je kind kan tijdens de zwangerschap besmet raken en ook moedermelk kan het virus van moeder op kind overdragen.

Er is een groter risico op een hiv-infectie:

• Bij mannen die seks hebben met mannen
  • Wanneer de slijmvliezen zijn beschadigd

Vermoeden

Vermoed je dat je hiv of een andere seksuele aandoening hebt? Laat je zo snel mogelijk testen indien:

• Je onveilig hebt gevreeën
  • Je vermoedt in contact te zijn geweest met geïnfecteerd bloed
  • Het condoom gescheurd is
  • Je een nieuwe relatie hebt en zonder condoom wil vrijen
  • Je bent gewaarschuwd door een (ex-)partner
  • Je overige klachten hebt

Heb je vragen over soa’s of je seksuele gezondheid? Neem dan gerust contact op met OneDayClinic voor persoonlijk advies. Lees ook onze veelgestelde vragen voor meer informatie.

Wanneer moet ik een HIV test doen?

Er ontstaat een risico op HIV door seks zonder condoom of bloedcontact met iemand die het HIV virus bij zich draagt. Ook kan de ziekte overgedragen worden van moeder op kind tijdens een zwangerschap. Het virus kan ernstige gevolgen hebben, maar is goed te behandelen indien je tijdig handelt. Heb je van iemand te horen gekregen dat je mogelijk besmet bent of heb je klachten die bij HIV horen, dan is het van belang om je zo snel mogelijk te laten testen. De incubatietijd van HIV neemt enkele maanden in beslag. 3 maanden na het seksueel contact is de uitslag van de reguliere HIV test betrouwbaar.

Tegenwoordig kun je ook grotendeels voorkomen om HIV te krijgen. Dit doe je namelijk door middel van PReP. Dit middel zorgt ervoor dat je voor 90% verzekerd bent dat je geen HIV oploopt tijdens onveilige seks.

HIV sneltest in Amsterdam

Vandaag de dag is er ook een HIV sneltest beschikbaar. 3 weken nadat je erachter bent gekomen dat je wellicht HIV zou kunnen hebben is het virus al aan te tonen in je bloed met een sneltest. Deze werkt op een andere manier dan de reguliere test. Met de HIV sneltest wordt namelijk gekeken naar de aanwezigheid van het genetisch materiaal van HIV in het bloed. Dit is namelijk eerder te zien dan de antistoffen tegen HIV. Komt de uitslag negatief terug, dan adviseren wij alsnog om na 3 maanden na de besmettingskans alsnog een reguliere HIV test te doen. De incubatietijd van HIV is namelijk 3 maanden, dus houdt hier rekening mee!

Privacy instellingen

Privacy verklaring | Sluit