HIV / AIDS test

Over HIV / Aids

HIV tast het afweersysteem aan en kan overgaan in aids. Deze soa kan ernstige gevolgen voor de gezondheid hebben. Bij aidspatiënten hebben ziektebestrijders geen kans om ziektes te bestrijden. Een HIV-infectie verdwijnt niet uit het lichaam, maar is wel goed te behandelen. Er ontstaat een risico op een HIV-infectie door seks zonder condoom of bloedcontact. Ook kan de ziekte overdragen worden van moeder op kind tijdens een zwangerschap. Het virus kan ernstige gevolgen hebben, maar is goed te behandelen indien u tijdig handelt

Moet ik mij laten testen?

Bent u door een (ex-)partner gewaarschuwd, heeft u onbeschermde seks gehad of heeft u last van klachten? Met een HIV test bij OneDayClinic ontvangt u binnen 24-48 uur de uitslag. Met onze HIV RNA snel test in Amsterdam heb je de uitslagen in 90 min en is de window period 10-14 dagen.

Meest voorkomende klachten en symptomen van HIV

HIV is een virus dat het afweersysteem afbreekt en aids kan veroorzaken.

• De symptomen lijken aanvankelijk op griep, koorts, huiduitslag of een algeheel gevoel van malaise.
  • Een HIV-infectie die verder ontwikkelt kenmerkt zich door onder andere vermoeidheid, gewichtsverlies, nachtzweten, diarree, kortademigheid en huiduitslag.

Anoniem laten testen op HIV / Aids

Het HIV-virus is aantoonbaar in het bloed. Een soa-test is noodzakelijk om uit te wijzen of iemand besmet is met het virus. De incubatietijd van hiv varieert per persoon van enkele dagen tot een paar weken. Dit is echter nooit langer dan drie maanden. Wij bieden verschillende HIV testen aan, de HIV 4e generatie combo test is een test die wij standaard doen. Deze kan al uitgevoerd worden 6 weken na het seksueel contact. De HIV RNA sneltest bieden wij aan in Amsterdam, deze kan je al doen na 10-14 dagen na het seksueel contact. De uitslag is bekend in 90 minuten.

HIV kan enkel via een bloedtest worden aangetoond.

Bij OneDayClinic kunt u anoniem een HIV test laten uitvoeren. Deze test is betrouwbaar en wordt uitgevoerd door een gecertificeerde arts. De testresultaten worden naar het laboratorium gestuurd ter controle. Na het consult heeft u binnen 24-48 uur (twee werkdagen) en of in 90 minuten de uitslag afhankelijk wat voor welke test u kiest.

Uitslag binnen 90 minuten of 48 uur

De uitslag van een HIV-test 4e generatie combo test van OneDayClinic krijgt u binnen 48 uur en of 90 min met de HIV RNA test in Amsterdam. Na de test krijgt u een code mee waarmee u binnen 2 werkdagen op de website kan inloggen voor de uitslag. Wijst de test uit dat u geen HIV heeft? Vrij ook dan in het vervolg veilig. Zo voorkomt u dat u toch HIV of een andere seksueel overdraagbare aandoening krijgt.

Behandeling van HIV

Bent u positief getest (en heeft u dus HIV)? Een HIV-infectie hoeft niet automatisch tot aids te leiden. Het HIV-virus is goed te behandelen, mits het regelmatig in de gaten wordt gehouden. Daarbij wordt er veelal gebruik gemaakt van combinatietherapie. Het gebruik van medicatie verkleint de kans op het ontstaan van aids.

Test u positief en heeft u dus HIV, dan kunt u bij OneDayClinic terecht voor doorverwijs mogelijkheden. Een behandeling met medicatie kan noodzakelijk blijken om de infectie onder controle te kunnen houden.

Voor het drager is van het virus is het noodzakelijk om de seksuele (ex-)partners te waarschuwen.

Mogelijke gevolgen van onbehandelde HIV

HIV is een infectieziekte die na besmetting altijd in het lichaam aanwezig zal zijn, maar is met medicatie te behandelen (mits deze tijdig wordt ontdekt). Een onbehandelde hivinfectie zal uiteindelijk aids tot gevolg hebben. Bij iemand met aids is het afweersysteem niet meer sterk genoeg om ziektes te kunnen bestrijden. In Nederland komt aids dankzij goede behandelingsmethoden bijna niet meer voor.

Bent u bang dat u een seksueel overdraagbare aandoening heeft of wilt u meer informatie over HIV? Neem gerust contact op met onze kliniek in Amsterdam, Utrecht, Eindhoven of Rotterdam. Dit kunt u anoniem doen door te bellen met 085 070 3483 of door een e-mail te sturen naar contact@onedayclinic.nl.

Het virus wordt overdragen door onbeschermde seks. Het virus is te vinden in bloed, sperma, voorvocht, vaginaal vocht en moedermelk. Uw kind kan tijdens de zwangerschap besmet raken en ook moedermelk kan het virus van moeder op kind overdragen.

U heeft een groter risico op een HIV-infectie:

• Als u als man seks heeft met mannen
  • Als uw slijmvliezen beschadigd zijn

Vermoeden

Vermoedt u dat u HIV of een andere seksuele aandoening heeft? Laat u zich testen indien:

• U onveilig heeft gevreeën
  • U vermoedt in contact te zijn geweest met geïnfecteerd bloed
  • Het condoom gescheurd is
  • U een nieuwe relatie heeft en zonder condoom wilt vrijen
  • U gewaarschuwd bent door een (ex-)partner
  • U overige klachten heeft