PReP test

Over PReP

HIV staat voor humaan immunodeficiëntievirus en tast het afweersysteem aan. Deze soa kan ernstige gevolgen voor de gezondheid hebben en uiteindelijk kan HIV AIDS veroorzaken. Bij aidspatiënten hebben ziektebestrijders geen kans om ziektes te bestrijden. Een HIV-infectie verdwijnt niet uit het lichaam, maar is wel goed te behandelen. Er ontstaat een risico op een HIV-infectie door seks zonder condoom of bloedcontact. Ook kan de ziekte overdragen worden van moeder op kind tijdens een zwangerschap. Het virus kan ernstige gevolgen hebben, maar is goed te behandelen indien u tijdig handelt. Hier lees je hoe met PrEP voorkomen kan worden dat je HIV besmet raakt.

Pre-expositie profylaxe (PrEP) is een pil waarmee je kan voorkomen dat je HIV oploopt. Één tablet bevat twee HIV-remmers: Tenofovir/Emtricitabine en voorkomt dat je HIV oploopt tijdens onveilig seks.

Uit onderzoek is gebleken dat PrEP >90% effectief is in het beschermen tegen HIV, Prep biedt dus geen 100% bescherming. Het is heel belangrijk om de medicatie op tijd en zorgvuldig te blijven slikken om goed beschermd te blijven. PrEP beschermt niet tegen andere soa’s.

Hoe gebruik je PrEP?

PreP kan op twee manieren gebruikt worden: continue of rondom het seksuele contact. Bij continue gebruik van PrEP ben je altijd beschermt tegen HIV, ook bij niet geplande seksuele contacten. Je kunt met de artsen van OneDayClinic bespreken wat voor jou het beste werkt.

Wat is het verschil tussen PrEP en HIV-behandeling?

PrEP bevat twee medicijnen die voorkomen dat HIV in het lichaam nestelt. Bij een HIV-behandeling zijn dit drie medicijnen. De medicatie van PrEP behandelt een langer bestaande HIV infectie dus niet goed genoeg en dit kan er voor zorgen dat er resistentie ontstaat. Het is daarom belangrijk om op HIV te testen voor dat je start met PrEP.

Wat zijn de bijwerkingen van PrEP ?

De medicatie kan lichte bijwerkingen geven, zoals hoofdpijn, misselijkheid of maagproblemen. Vaak gaan deze bijwerkingen binnen een paar weken weer over. Een van de ernstige bijwerkingen zijn nierfunctie problemen (1 op de 200). Daarom is het belangrijk om elke 3 maanden de nierfunctie te testen. Een verslechtering in nierfunctie kan een reden zijn om te stoppen met PrEP. Tevens kan de medicatie een vermindering in botdichtheid geven (1 op 200). Als je ernstige bijwerkingen hebt kan dit een reden zijn om te stoppen met PrEP.

Anoniem laten testen

Hoe kan ik met PReP starten?

Maak een afspraak bij OneDayClinic voor een consult. Tijdens het consult wordt besproken hoe groot jouw risico is om HIV te krijgen. Daarna volgt een uitgebreide SOA test en nierfunctie controle. Om te starten met PrEP is het belangrijk om te weten of je geen hiv hebt en dat je nieren goed werken. Na 1 maand kom je terug voor controle met opnieuw een HIV test en nierfunctie controle. Als je besluit door te gaan met PrEP moet je vervolgens elke 3 maanden een volledige SOA test en nierfunctie controle laten doen.

Wat zijn de kosten?

De kosten van de PrEP medicatie zijn 29 euro/maand, dit wordt niet vergoed door de zorgverzekering. Een volledige soa test + nierfunctie = 220 euro, deze moet elke 3 maanden herhaald worden. De HIV-test en nierfunctie controle 1 maand na start PrEP is 80 euro.

Bron: richtlijn PrEP nederland; www.soaaids.nl; mantotman.nl