Chlamydia test

Bang voor Chlamydia? Vandaag getest, morgen de uitslag, in Amsterdam zelfs in 2 uur!

Chlamydia is de meest voorkomende SOA in Nederland, ongeveer 1 op de 10 mensen draagt de bacterie Chlamydia trachomatis bij zich. Niet iedereen krijgt klachten van chlamydia, wel 50 – 90% van de mensen krijgt geen klachten. Hierdoor kun je het aan anderen doorgeven zonder dat je dit weet.

Hoe krijg je chlamydia?
Chlamydia loop je op door seksueel contact. Je kan het oplopen tijdens vaginale, orale of anale seks. Een condoom beschermt je helaas niet volledig, maar maakt de kans wel kleiner.

Rectale chlamydia-infecties kunnen zowel bij vrouwen als mannen voorkomen. Mannen lopen het alleen op als ze anale seks ontvangen. Vrouwen kunnen het krijgen tijdens anale seks, maar kunnen ook zichzelf infecteren doordat de vagina en anus erg dicht bij elkaar liggen.

De kans dat je chlamydia oploopt verschilt tussen mannen en vrouwen. Voor vrouwen geldt dat je per keer dat je onveilige seks hebt met een besmette partner 45% kans hebt om chlamydia op te lopen. Voor mannen geldt dat je per keer dat je onveilige seks hebt met een besmette partner 28% kans hebt om chlamydia op te lopen.
Ook kan chlamydia worden overgedragen van moeder op kind tijdens de vaginale bevalling, dit gebeurt wanneer de moeder besmet is met chlamydia. De baby kan dan een oog- of luchtweginfectie krijgen.

Klachten en symptomen van Chlamydia

Rectale chlamydia
Er zijn twee typen rectale chlamydia: non-LGV (gewone rectale chlamydia) en LGV (Lymfogranuloma venereum).

Bij de gewone rectale chlamydia worden de volgende klachten gezien: jeuk, buikpijn, anale irritatie, krampen van de anus, bloederige of slijmerige afscheiding uit de anus en diarree.

Bij het LGV-type kan chlamydia zich nestelen in de lymfeklieren rond de darmen of in de liezen, met een ernstiger beloop als gevolg. Echter, alsnog verloopt ongeveer 25% van de LGV-infecties zonder klachten. De klachten zijn erg breed. Zo kun je de klachten ervaren die je ook bij non-LGV infectie hebt, maar kan je ook infecties van de darmen krijgen of abcessen in de liezen ontwikkelen. Wanneer je een infectie van de darmen hebt, krijg je last van diarree, gewichtsverlies en soms ook koorts. Als gevolg van een infectie aan de darmen kan je vernauwingen (stricturen) van de darmen ontwikkelen en ook fistels bij de anus krijgen.

Chlamydia-infectie in de keel

Chlamydia-infecties in de keel geven meestal geen klachten, maar milde keelpijn kan voorkomen.

Symptomen chlamydia vrouw

70 – 95 % van de vrouwen ontwikkelt geen klachten. Wie wel klachten krijgt kan dingen ervaren als: pijn of een branderig gevoel bij plassen, irritatiegevoel van de vagina, veranderde afscheiding (waterige fluor), bloedverlies tussen de menstruaties en pijn of bloedingen tijdens/na seksueel contact. Als de infectie opstijgt kan er een ontsteking in de onderbuik ontstaan: pelvic inflammatory disease (PID). Hiervan zijn de symptomen bijvoorbeeld chronische buikpijn, koorts en algehele malaise. De infectie kan zich uitbreiden in de buik naar het buikvlies en rond de lever of andere organen waar het dan verklevingen kan veroorzaken. Dit kan onvruchtbaarheid tot gevolg hebben en buikoperaties riskanter maken. Gelukkig komt deze hevige ontsteking niet vaak voor.

Symptomen chlamydia man

Mannen hebben vaker klachten dan vrouwen. Ongeveer 50% van de mannen heeft last van pijn of een branderig gevoel bij het plassen en waterige tot pusachtige afscheiding, met name in de ochtend. De infectie kan opstijgen en leiden tot een chronische ontsteking van de prostaat en/of de bijballen. Een hevige ontsteking kan ook bij mannen invloed hebben op de vruchtbaarheid.

Wanneer laten testen op chlamydia?

Heb je klachten die kunnen duiden op chlamydia? Laat je dan zeker testen! Dit kan vanaf 10 dagen na de onveilige seks. Standaard testen we bij mannen in de urine en bij vrouwen in de vagina op chlamydia, maar als je ook orale of anale seks hebt gehad kunnen we een extra keel- en anus/rectum swab inzetten. Wil je een sneltest? Dat kan alleen in Amsterdam en wordt altijd uit urine gedaan.

Omdat veel chlamydia-infecties helemaal geen klachten geven is het daarnaast raadzaam om je bijvoorbeeld elke 6 maanden preventief te laten testen, zeker als je meer dan 2 verschillende sekspartners hebt per jaar.

Gevolgen van chlamydia

Als je te lang door blijft lopen met chlamydia kan dit ernstige gevolgen hebben. Omdat veel mensen geen klachten hebben van een chlamydia-infectie is het belangrijk om je regelmatig te testen, want anders kan het zomaar zijn dat er je maanden of zelfs jaren mee rond loopt. Dan kun je zonder dat je dat weet anderen besmetten. Ook voor je eigen gezondheid is dit belangrijk:

Gevolgen Chlamydia vrouw

Chlamydia kan een ontsteking van de eileiders veroorzaken. Hierbij stijgt de infectie vanuit de vagina op naar de baarmoeder en verder naar de eileiders. Van een eileiderontsteking of lage onderbuiksontsteking (PID) kan je erg ziek worden, met hevige pijn in de onderbuik en koorts. Daarnaast kan zo’n ontsteking er ook voor zorgen dat er littekenweefsel ontstaat in de eileiders waardoor de deze minder doorgankelijk worden. Dit leidt tot verminderde vruchtbaarheid en in enkele gevallen zelfs tot onvruchtbaarheid.

Gevolgen tijdens de zwangerschap
Ook als je zwanger bent is het belangrijk om je te laten testen: chlamydia kan namelijk ook gevaarlijk zijn voor het kindje. Tijdens de bevalling kan de infectie worden overgedragen op de baby en zo een (ernstige) oog- of longontsteking veroorzaken.

Gevolgen voor mannen

Bij mannen kan chlamydia een ontsteking geven van de prostaat, ballen en bijballen. In alle gevallen is dit erg pijnlijk. Daarnaast kan een ontsteking van de (bij-)ballen leiden tot verminderde zaadkwaliteit en tot verminderde vruchtbaarheid.

Hoe werkt een chlamydia test?

Testen op chlamydia is simpel. Bij mannen wordt dit getest in de urine, bij vrouwen door middel van een vaginale (zelf-)swab. Ook kunnen we je keel of anus/rectum testen met een (zelf-)swab.

Deze tests kun je 10 dagen na blootstelling verrichten. Het materiaal wordt onderzocht in een ISO-gecertificeerd laboratorium en de uitslag volgt meestal binnen 1-2 werkdagen.

Chlamydia sneltest in Amsterdam

Bij onze kliniek in Amsterdam kan je terecht voor een exclusieve sneltest. Hierbij wordt de urine getest op aanwezigheid van chlamydia. Let op: voor zowel mannen als vrouwen geldt dat je 2 uur van tevoren niet mag hebben geplast!

De betrouwbaarheid van deze test is 98-100%. De uitslag volgt binnen twee uur en zal altijd door de arts aan je worden doorgebeld.

Uitslag van de chlamydia test

De uitslag is in te zien via ons portaal op de website. Je kan inloggen met de 8-cijferige code die je van de arts krijgt en de door jou opgegeven geboortedatum. Iedere avond na 20:00 verschijnen de resultaten in ons portaal. De resultaten blijven hier twee weken beschikbaar.

Behandeling van chlamydia

Chlamydia wordt altijd behandeld met antibiotica. De soort en duur hangt af van de lichaamslocatie waar de chlamydia is gevonden.
Wanneer het in de keel, vagina of urine wordt gevonden bestaat de eerste keus behandeling uit azitromycine tabletten die je éénmalig inneemt.
Wanneer chlamydia in het rectum wordt gevonden bestaat de eerste keus behandeling uit een antibioticakuur voor 7 dagen. Tijdens de behandeling bij OneDayClinic krijg je meteen de medicijnen mee zodat je direct kunt starten met de behandeling. Ook doen we bij OneDayClinic (blind) aan partnerbehandeling. Dit betekent dat je vaste partner mee behandeld kan worden wanneer jij positief bent getest. Je partner moet dan wel meekomen naar het spreekuur!

Na de antibioticakuur is het belangrijk dat je 7 dagen geen seks hebt en ook niet aan masturberen doet; hierna is het weer veilig om te vrijen.

In principe hoef je na behandeling niet opnieuw te testen om te kijken of de chlamydia weg is. In Nederland resistentie tegen de gebruikte antibiotica namelijk geen probleem. Wil je toch een controle? Dan kan dit vanaf 6 weken na behandeling.

Anonieme chlamydia test bij OneDayClinic

Een anonieme chlamydia-test kun je in een van onze klinieken of bij een van de testpunten doen. In de kliniek heb je een consult met een arts waarna je zelf de swab(s) mag afnemen. Bij een testpunt vindt er geen consult plaats.
Doe de Testwijzer om te zien welke test voor jou geschikt is.

Chlamydia test

Prijzen chlamydia test

De chlamydia-test kun je (gecombineerd met de gonorroe-test) al vanaf 100 euro doen bij OneDayClinic. Per extra locatie waar je test (bijv. de keel of anus) komt er 35 euro bij. Bekijk ons prijzenoverzicht voor meer informatie.

Een afspraak maken is eenvoudig en vaak kun je al dezelfde dag terecht. Maak tot een uur van te voren een afspraak via de website of bel om direct een afspraak te maken.

Privacy instellingen

Privacy verklaring | Sluit