Anoniem testen    Gecertificeerd lab en artsen     Geen wachttijden = snel getest

Chlamydia test

Bang voor Chlamydia? Vandaag getest, morgen de uitslag, in Amsterdam zelfs in 2 uur!

Chlamydia is de meest voorkomende seksueel overdraagbare aandoening (soa) in Nederland. Omdat deze soa vaak weinig klachten geeft, is het belangrijk dat je je regelmatig laat testen. Wanneer je chlamydia niet behandelt, kan dit ernstige gevolgen hebben. Ben je gewaarschuwd door een voormalig bedpartner over een mogelijke besmetting, heb je klachten of onveilig seks gehad? Bij de OneDayClinic kun je terecht voor een anonieme chlamydia test. Vanaf 10 dagen na de mogelijke besmetting kun je je laten testen op chlamydia. Voor meer informatie kun je direct contact met ons opnemen via 085 070 3483.

Klachten en symptomen van Chlamydia

Vanaf 10 dagen na de mogelijke besmetting kun je je laten testen op chlamydia. De incubatietijd van chlamydia varieert van één dag tot vijf weken. Een ruime meerderheid van de vrouwen met chlamydia heeft geen klachten. Bij mannen geldt dit voor ongeveer een kwart van de gevallen. De klachten van chlamydia hebben veelal de volgende kenmerken:

Klachten bij vrouwen

• Meer of andere afscheiding dan gewoonlijk
  • Pijn of branderig gevoel bij het plassen
  • Bloedverlies tussen twee menstruaties
  • Bloedverlies na het vrijen
  • Pijn tijdens en na het vrijen
  • Jeuk of irritatie aan de anus
  • Pijn in de onderbuik
  • (Bloederige) afscheiding bij de ontlasting
  • Ontsteking van het bekkengebied
  • Koorts

Klachten bij mannen

• Afscheiding uit de plasbuis, voornamelijk in de ochtend
  • Pijn of branderig gevoel bij het plassen
  • Pijn in de balzak
  • (Bloederige) afscheiding bij de ontlasting
  • Jeuk of irritatie aan de anus
  • Koorts

Hoe werkt een anonieme chlamydia test?

Chlamydia herkennen is moeilijk. De enige manier om chlamydia aan te tonen is door middel van een chlamydia soa test. Deze chlamydia test kun je het best vanaf 10 dagen na de mogelijke besmetting laten uitvoeren. Chlamydia kan bij mannen worden aangetoond met behulp van een urinetest. Bij vrouwen gebeurt dit met behulp van een selfswab, een uitstrijkje uit de vagina. Chlamydia kan op verschillende plekken (in jargon: locaties) gevonden worden. Het zou kunnen dat je chlamydia in je anus hebt opgelopen en niet in je keel, terwijl je wel anale seks en orale seks hebt gehad. Door de soa test wijzer te doen, weet je of er extra tests moeten worden afgenomen.

Hoe vaak moet ik me laten testen op een soa?

Heb je wisselende sekspartners? Laat je dan regelmatig testen op soa’s. Bij drie of meer sekspartners per jaar is het verstandig om ieder half jaar een soa test te doen. Heb je onbeschermde seks gehad? Dan is het sowieso belangrijk dat je je zo snel mogelijk laat testen. Stel de soa test niet uit. Bij OneDayClinic kan je in veel gevallen dezelfde dag al terecht voor een onderzoek.

Chlamydia snel test

Deze sneltest wordt alleen gedaan in Amsterdam en Onedayclinic is de enige kliniek in Nederland die dit aanbied. Net zo betrouwbaar als de reguliere soa test, Uitslag volgt in 2 uur, dit kan per mail of telefonisch.

Chlamydia test

Uitslag van de Chlamydia test

Wij hebben twee soorten chlamydia testen. Je kunt je met onze sneltest op chlamydia en gonorroe laten testen, je krijgt dan de uitslag binnen 2 uur telefonisch door. Dit kan uitsluitend in Amsterdam. Met de normale chlamydia test krijg je de uitslag binnen 2 werkdagen. De testresultaten worden naar ons gecertificeerde laboratorium gestuurd ter controle. Na 2 dagen kun je je testuitslag opvragen via ons testuitslagen portaal. Klik hier om direct je testuitslag te bekijken. Wanneer blijkt dat je chlamydia hebt, kun je bij OneDayClinic terecht voor de behandeling en medicatie. Je kunt online, via de telefoon of via de e-mail een afspraak maken voor een behandeling.

Heb je chlamydia test gedaan en wijst de test geen chlamydia uit? Dan doe je er verstandig aan om veilig te blijven vrijen. Voorkom soa’s, zoals syfilis, hiv, herpes genitalis, chlamydia, gonorroe en trichomonas door veilig vrijen. Bekijk ook de risicofactoren voor het ontstaan van chlamydia.

Behandeling van Chlamydia

De infectie is goed te behandelen met een antibioticakuur in het geval dat je positief bent getest. Deze kuur is ook te verkrijgen via de OneDayClinic. Een week na de behandeling is de bacterie verdwenen en kun je deze niet langer overdragen: de bacterie is dan volledig uit je lichaam verdwenen. Je kunt echter wel opnieuw geïnfecteerd raken.

Heb je een vaste partner? Dan dien je tot een week na de antibioticakuur van jou en jouw partner veilig te vrijen, tenzij de soa test meerdere soa’s heeft aangetoond: vraag in dat geval je arts om advies. Heb je geen vaste partner? Vrij dan altijd veilig met condoom. Waarschuw bovendien alle (ex-)partners waar je het afgelopen half jaar seksueel contact mee hebt gehad. Ook wanneer zij geen klachten hebben is het verstandig dat zij een chlamydia test laten doen. Zo voorkomen zij dat ze onbewust de soa doorgeven of dat de infectie zich verder uitbreidt.

Mogelijke gevolgen van onbehandelde chlamydia

Maak altijd, ook wanneer je twijfelt, op tijd een afspraak om je te laten testen. Onbehandelde chlamydia kan namelijk ernstige gevolgen hebben.

Gevolgen bij vrouwen *

Bij vrouwen kan de chlamydia-infectie opstijgen via de baarmoederhals naar het slijmvlies in de baarmoeder en naar de eileiders. Er ontstaat dan een eileiderontsteking, die zich mogelijk uitbreidt tot de buikholte. Een eileiderontsteking kan gepaard gaan met koorts, chronische pijn in de onderbuik en gevoelens van misselijkheid. Wanneer een eileiderontsteking niet op tijd wordt behandeld kan dit littekens in de eileider veroorzaken en kan de eileider verstopt raken. Je kunt als gevolg hiervan onvruchtbaar worden of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap krijgen.

* Mogelijke gevolgen bij zwangerschap

Chlamydia kan tijdens de bevalling worden overgedragen op je baby. Dit kan een ernstige oog- of longontsteking veroorzaken bij je baby. Een goede behandeling tijdens de zwangerschap voorkomt dat je baby risico loopt op besmetting.

Vermoed je dat je een soa hebt opgelopen? Neem voor meer informatie gerust anoniem en vrijblijvend contact op de met OneDayClinic, via contact@onedayclinic.nl of door te bellen naar +31 (0)85 070 3483.

Gevolgen bij mannen

Ook bij mannen kan de bacterie opstijgen. De infectie kan via de plasbuis en zaadleiders terechtkomen in de prostaat en bijbal. Dit kan leiden tot bijbalontsteking. Bijbalontsteking gaat vaak gepaard met een pijnlijke en gezwollen balzak, koorts en chronische pijn in de onderbuik. Bijbal- en teelbalontsteking kunnen ervoor zorgen dat je minder vruchtbaar bent.

Chlamydia geeft niet altijd (direct) klachten. Als het onbehandeld blijft kan het echter ernstige gevolgen hebben. Op het moment dat je geen klachten hebt, bestaat de kans dat je anderen besmet. Een chlamydia test is de enige manier om erachter te komen of je een infectie hebt.

• Doe een chlamydia test wanneer:
  • Je onveilig hebt gevreeën
  • Het condoom is gescheurd
  • Je een nieuwe relatie hebt en zonder condoom wil vrijen
  • Je gewaarschuwd bent door een (ex-)partner
  • Je zwanger bent, een chlamydia-infectie vermoedt en deze niet wilt overdragen op je kind
  • Je klachten hebt (zie klachten en symptomen van chlamydia)

Heb je vragen over de chlamydia test of je seksuele gezondheid? Neem dan gerust contact op met OneDayClinic voor persoonlijk advies. Lees ook onze veelgestelde vragen voor meer informatie.

Privacy instellingen

Privacy verklaring | Sluit