Chlamydia test

Over chlamydia

Chlamydia is de meest voorkomende seksueel overdraagbare aandoening (soa) in Nederland. Omdat deze soa vaak weinig klachten geeft, is het belangrijk dat u zich regelmatig laat testen. Wanneer u chlamydia niet behandelt, kan dit ernstige gevolgen hebben. Bent u gewaarschuwd door een voormalig bedpartner voor een mogelijke besmetting, heeft u klachten of onveilig seks gehad? Bij de OneDayClinic kunt u terecht voor een anonieme chlamydia-test.Vanaf 10 dagen na de mogelijke besmetting kunt u zich laten testen op Chlamydia. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via 085 070 3483.

Klachten en symptomen van Chlamydia

Vanaf 10 dagen na de mogelijke besmetting kunt u zich laten testen op Chlamydia. De incubatietijd van chlamydia varieert van één dag tot vijf weken. Een ruime meerderheid van de vrouwen met chlamydia heeft geen klachten. Bij mannen geldt dit voor ongeveer een kwart van de gevallen. De klachten van chlamydia hebben veelal de volgende kenmerken:

Klachten bij vrouwen

• Meer of andere afscheiding dan gewoonlijk
  • Pijn of branderig gevoel bij het plassen
  • Bloedverlies tussen twee menstruaties
  • Bloedverlies na het vrijen
  • Pijn tijdens en na het vrijen
  • Jeuk of irritatie aan de anus
  • Pijn in de onderbuik
  • (Bloederige) afscheiding bij de ontlasting
  • Ontsteking van het bekkengebied
  • Koorts

Klachten bij mannen

• Afscheiding uit de plasbuis, voornamelijk in de ochtend
  • Pijn of branderig gevoel bij het plassen
  • Pijn in de balzak
  • (Bloederige) afscheiding bij de ontlasting
  • Jeuk of irritatie aan de anus
  • Koorts

Hoe werkt een anonieme chlamydia test?

Chlamydia herkennen is moeilijk. De enige manier om chlamydia aan te tonen is via een soa-test. Deze test kunt u het best vanaf 10 dagen na de mogelijke besmetting laten uitvoeren. Chlamydia kan bij mannen worden aangetoond met behulp van een urinetest. Bij vrouwen gebeurt dit met behulp van een selfswab, een uitstrijkje uit de vagina. Chlamydia kan op verschillende plekken (in jargon: locaties) gevonden worden, zoals in de vagina, anus of keel. De arts zal in het initiële gesprek bepalen of er extra swabs moeten worden afgenomen. Of je bepaalt zelf op welke plekken je getest wil worden.

Uitslag van de Chlamydia test

Wij hebben 2 soorten Chlamydia testen. U kunt zich met onze sneltest op Chlamydia en Gonorroe laten testen, u krijgt dan binnen 2 uur telefonisch te uitslag. Dit kan uitsluitend in Amsterdam. Met de normale Chlamydia test krijgt u de uitslag binnen 2 werkdagen en deze kan opgevraagd worden via ons testuitslagen portaal. Klik hier om direct je testuitslag te bekijken. Wanneer blijkt dat u chlamydia heeft, kunt u bij OneDayClinic terecht voor de behandeling en medicatie. U kan een afspraak online maken voor de behandeling.

Als u negatief test (en dus geen soa heeft) doet u er verstandig aan om veilig te blijven vrijen. Zo voorkomt u dat u chlamydia of een andere soa oploopt. Bekijk ook de risicofactoren voor het ontstaan van chlamydia.

Behandeling van Chlamydia

De infectie is goed te behandelen met een antibioticakuur in het geval dat u positief bent getest. Deze kuur is ook te verkrijgen via de OneDayClinic. Na de behandeling is de bacterie verdwenen en kunt u deze niet langer overdragen: de bacterie is dan volledig uit uw lichaam verdwenen. U kunt echter wel opnieuw geïnfecteerd raken.

Heeft u een vaste partner? Dan dient u tot een week na de antibioticakuur van u en uw partner veilig te vrijen, tenzij de soa test meerdere soa’s heeft aangetoond: vraag in dat geval uw arts om advies. Heeft u geen vaste partner? Vrij dan altijd veilig met condoom. Waarschuw bovendien alle (ex-)partners waar u het afgelopen half jaar seksueel contact mee heeft gehad. Ook wanneer zij geen klachten hebben is het verstandig dat zij een test laten doen. Zo voorkomen zij dat ze onbewust de soa doorgeven of dat de infectie zich verder uitbreidt.

Heb je geen vaste partner? Dan is het altijd verstandig veilig te vrijen met condoom. Daarbij is het handig je (ex-)partners te waarschuwen waar je het afgelopen half jaar seksueel contact mee hebt gehad. Ook wanneer zij geen klachten ervaren, is het verstandig dat zij ook een mycoplasma genitalium test laten doen. Daardoor voorkomen zij dat ze onbewust de soa doorgeven of dat de infectie zich verder uitbreidt.

Mogelijke gevolgen van onbehandelde chlamydia

Maak altijd, ook wanneer u twijfelt, op tijd een afspraak om u te laten testen. Onbehandelde chlamydia kan namelijk ernstige gevolgen hebben.

Gevolgen bij vrouwen *

Bij vrouwen kan de chlamydia-infectie opstijgen via de baarmoederhals naar het slijmvlies in de baarmoeder en naar de eileiders. Er ontstaat dan een eileiderontsteking, die zich mogelijk uitbreidt tot de buikholte. Een eileiderontsteking kan gepaard gaan met koorts, chronische pijn in de onderbuik en gevoelens van misselijkheid. Wanneer een eileiderontsteking niet op tijd wordt behandeld kan dit littekens in de eileider veroorzaken en kan de eileider verstopt raken. U kunt als gevolg hiervan onvruchtbaar worden of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap krijgen.

Gevolgen bij mannen

Ook bij mannen kan de bacterie opstijgen. De infectie kan via de plasbuis en zaadleiders terecht komen in de prostaat en bijbal. Dit kan leiden tot bijbalontsteking. Bijbalontsteking gaat vaak gepaard met een pijnlijke en gezwollen balzak, koorts en chronische pijn in de onderbuik. Bijbal- en balontsteking kunnen ervoor zorgen dat u minder vruchtbaar bent.

* Mogelijke gevolgen bij zwangerschap

Chlamydia kan tijdens de bevalling worden overgedragen op uw baby. Dit kan een ernstige oog- of longontsteking veroorzaken bij uw baby. Een goede behandeling tijdens de zwangerschap voorkomt dat uw baby risico loopt op besmetting.

Vermoedt u dat u een soa heeft opgelopen? Neem voor meer informatie gerust anoniem en vrijblijvend contact op de met OneDayClinic, via contact@onedayclinic.nl of door te bellen naar +31 (0)85 070 3483.

Chlamydia geeft niet altijd (direct) klachten. Als het onbehandeld blijft kan het echter ernstige gevolgen hebben. Op het moment dat u geen klachten heeft, bestaat de kans dat u anderen besmet. Een chlamydia-test is de enige manier om erachter te komen of u een infectie heeft. Laat u testen wanneer:

• U onveilig heeft gevreeën;
  • Het condoom gescheurd is;
  • U een nieuwe relatie heeft en zonder condoom wilt vrijen;
  • U gewaarschuwd bent door een (ex-)partner;
  • U zwanger bent, een chlamydia-infectie vermoedt en deze niet wilt overdragen op uw kind;
  • U klachten heeft (zie klachten en symptomen van chlamydia).