Anoniem testen    Gecertificeerd lab en artsen     Geen wachttijden = snel getest

Gonorroe test

Bang voor Gonorroe? Vandaag getest, morgen de uitslag, in Amsterdam zelfs in 2 uur*

Gonorroe is een zeer besmettelijke seksueel overdraagbare aandoening. De aandoening openbaart zich bij vrouwen op een andere manier dan bij mannen. Mannen hebben veelal duidelijke symptomen, terwijl de infectieziekte bij vrouwen vaak geen klachten geeft. Heb je onveilig gevreeën en denk je een soa te hebben? Of heb je geen klachten, maar ben je gewaarschuwd door een partner? Bij OneDayClinic kun je je anoniem laten testen op gonorroe en andere soa’s. Het testen van gonorroe kan vanaf 10 dagen na het laatste seksuele contact.

Klachten en symptomen van Gonorroe

Heb je onveilige seks gehad? Vanaf 10 dagen na de mogelijke besmetting kun je een gonorroe test ondergaan. Vrouwen ondervinden vaak geen klachten van een infectie met gonorroe. De soa staat ook bekend als ‘druiper’ en geeft (met name bij mannen) een branderig gevoel en afscheiding tijdens het plassen.

Gonorroe klachten bij vrouwen

• Pijn of irritatie bij het plassen;
  • Keelontsteking of opgezette klieren in de hals;
  • Irritatie of jeuk bij de anus;
  • Andere ontstekingen in het lichaam;
  • Vaginale bloedingen tussen menstruaties door.

Gonorroe klachten bij mannen

• Pijn of irritatie bij het plassen;
  • Keelontsteking of opgezette klieren in de hals;
  • Irritatie of jeuk bij het plassen;
  • Andere ontstekingen in het lichaam;
  • Gezwollen teelballen.

Hoe werkt een gonorroe test?

Er zijn verschillende betrouwbare manieren om een gonorroe-infectie vast te kunnen stellen:

• Urine-onderzoek (mannen)
  • Uitstrijkje van de vagina (vrouw)
  • Uitstrijkje keel en anus (zowel man als vrouw)
Gonorroe kan op verschillende plaatsen in het lichaam worden gevonden (zoals de anus, vagina en keel) na onveilige seks. De geslachtsziekte gonorroe wordt bij vrouwen veelal vastgesteld door middel van een uitstrijkje van de vagina. De afname doe je eenvoudig als vrouw met een soort wattenstaafje, door langs de wand van de vagina te gaan. Bij mannen worden er tijdens de gonorroe test ook vaak meerdere uitstrijkjes gemaakt. Soms is het noodzakelijk om ook in de keel een uitstrijkje af te nemen.

De arts zal een inschatting maken van welke onderzoeken noodzakelijk zijn. Bij het maken van een afspraak voor een gonorroe test hoef je enkel je voornaam achter te laten, verder kan je anoniem blijven.

Type gonorroe test en uitslag

De OneDayClinic biedt 2 verschillende gonorroe testen aan. Met de gonorroe sneltest krijg je binnen 2 uur telefonisch de uitslag van de test. Met de normale chlamydia en gonorroe test wordt het materiaal naar het laboratorium gestuurd. Je ontvangt de uitslag vaak na de volgende dag en in ieder geval binnen twee (werk)dagen na een bezoek aan onze kliniek in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven. Deze uitslag kan opgevraagd worden via ons testuitslagen portaal. We werken met een gecertificeerd laboratorium, dus je bent verzekerd van een betrouwbaar resultaat omdat we gebruikmaken van een professionele laboratoriumtest. Klik hier om direct je testuitslag te bekijken.

Gonorroe test

Behandeling van Gonorroe

Je hebt geen gonorroe als je negatief test. Om te voorkomen dat je gonorroe of een andere soa oploopt doe je er verstandig aan om in het vervolg veilig te vrijen.

Wanneer de uitslag van de gonorroe test positief is, heb je een soa. In dit geval is het belangrijk dat deze direct wordt behandeld. Dit gebeurt door middel van een antibioticakuur. De antibioticakuur kun je desgewenst ook via OneDayClinic ontvangen.

Waarschuw in dit geval je (ex-)partners van het afgelopen half jaar, ook als je zelf geen klachten hebt. Het is verstandig dat zij ook een gonorroe test laten uitvoeren om te zorgen dat de soa niet onbewust wordt doorgegeven. Bovendien breidt de infectie daardoor niet uit.

De behandeling van gonorroe

Gonorroe is een zeer besmettelijke seksueel overdraagbare aandoening. Na een besmetting is een herinfectie mogelijk. Voorkom soa’s zoals gonorroe door je focus te leggen op veilig vrijen. Hierbij enkele tips:

• Gebruik een condoom bij vaginale seks
  • Gebruik een condoom en veel glijmiddel bij anale seks
  • Gebruik bij pijpen een condoom
  • Gebruik bij beffen of rimmen een beflapje of opengeknipt condoom

Mogelijke gevolgen van onbehandelde gonorroe

Gonorroe is tijdens de incubatietijd, de klinische fase en bij een asymptomatische infectie besmettelijk (voor zowel mannen als vrouwen). Dit geldt ook als er geen ziekteverschijnselen zijn: je kunt gonorroe direct na het seksuele contact en tijdens de behandeling overdragen op je partner. Een gonorroe-infectie kan in zeldzame gevallen spontaan zonder behandeling genezen, maar heeft meestal complicaties.

Gevolgen gonorroe bij vrouwen

Gonorroe kan bij vrouwen pelvic inflammatory disease (PID) veroorzaken, een ontsteking in het bekkengebied. Deze term verwijst naar infectie van de baarmoeder, eileiders en andere voortplantingsorganen. Je loopt ook risico op PID als er geen symptomen worden waargenomen.

Gevolgen bij mannen

Een onbehandelde gonorroe-infectie kan bij mannen uitbreiden naar de bijbal en prostaat. Dit kan uiteindelijk leiden tot een bijbalontsteking. In uitzonderlijke gevallen leidt gonorroe tot vernauwingen van de plasbuis of tot onvruchtbaarheid.

Anoniem testen

Wil je meer informatie over gonorroe of een andere soa? Neem gerust contact op door anoniem te bellen met de OneDayClinic in Amsterdam, Utrecht of Rotterdam via het telefoonnummer 085 070 3483.

Risicofactoren gonorroe-infectie

Gonorroe wordt overgedragen door onbeschermd seksueel contact. Het virus kan worden verspreid wanneer het aanwezig is in de slijmvliezen van de penis, vagina, anus, keel en ogen. Het is dan ook verstandig om u te laten testen:

• Na onbeschermd seksueel contact
  • Wanneer u meer vaginale afscheiding heeft dan normaal
  • Bij een druiper (vaak geel- of groengekleurde pus-achtige afscheiding)
  • Als u een keelontsteking of opgezette klieren heeft en vermoedt dat dit door een soa komt

Bij OneDayClinic kunt u zich anoniem laten testen op gonorroe. U hoeft enkel uw voornaam achter te laten.

Heb je nog vragen? Bij onze veel gestelde vragen vind je onder meer antwoorden op de vragen “Wat kost een soatest?” en “Hoe merk ik dat ik een soa heb?”. Uiteraard kun je ook contact met ons opnemen op 085 070 3483 voor hulp en advies.

Heb je onveilige seks gehad en denk je dat je een andere soa hebt? Bekijk dan onze andere soa-testen zoals de testen voor hiv, chlamydia en syfilis.

Privacy instellingen

Privacy verklaring | Sluit