Pijn tijdens de sex

Oorzaken van pijn tijdens de sex

Voor vrouwen en mannen zijn de oorzaken van pijn tijdens de sex vaak verschillend. Bij mannen heeft pijn tijdens de seks vaak een lichamelijke oorzaak en mannen moeten hier niet te lang mee rond blijven lopen. Voor vrouwen geldt dat pijn tijdens de seks een lichamelijke oorzaak kan hebben maar dat ook psychologische componenten een rol kunnen spelen. Hieronder gaan we dieper op de verschillende oorzaken in.

Oorzaken van pijn tijdens de sex bij mannen

Een reden voor pijn tijdens de seks bij mannen kan zijn dat de voorhuid te nauw is. Dit houd in dat de voorhuid moeilijk over de eikel heen kan schuiven. Wanneer je dit wel doet kunnen er kleine scheurtjes in de voorhuid ontstaan. Deze scheurtjes gaan pijn doen! Als je voorhuid te nauw is kun je naar de huisarts gaan, deze kan je speciale creme meegeven om de voorhuid wat op te rekken.
Naast een te nauwe voorhuid, kan je ook last hebben van een te kort toompje. Het toompje is een klein stukje huid die de voorhuid met de eikel verbindt. Wanneer je de voorhuid naar achter trekt en je toompje is te kort, dan trek je de eikel mee naar achter.
Daarnaast kan je eikel ook geïrriteerd raken als je jezelf te veel masturbeert of te veel seks hebt, dit komt omdat je lichaam daar niet aan gewend is en daardoor de huid schraal wordt.

Wanneer je een SOA hebt, bijvoorbeeld Chlamydia of Gonorroe, kan dit pijn klachten bij het plassen geven of een geïrriteerd gevoel in de plasbuis of teelbal. Maar ook tijdens de seks kunnen deze SOA’s pijnklachten geven, hierbij kan ook de zaadlozing erg pijnlijk zijn. Mochten de klachten van pijn tijdens de seks dus plotseling ontstaan zijn en heb je ook andere klachten die bij een SOA passen, dan is het altijd belangrijk om een SOA test te doen!

Dus oorzaken voor pijn tijdens de seks bij mannen zijn dus:
1. De voorhuid is te nauw
2. Het toompje is te kort
3. Geïrriteerde eikel
4. SOA

Oorzaken van pijn tijdens de sex bij vrouwen

Bij vrouwen kan pijn tijdens de seks een lichamelijke oorzaak hebben, maar het kan ook door spanning of stress komen. Zo ervaren veel vrouwen tijdens hun eerste keer seks een beetje pijn. Dit kan komen doordat de vagina nog te droog is en omdat door de spanning van de eerste keer seks je bekkenbodem wat meer aanspant dan normaal waardoor de opening van je vagina veel nauwer is, wat voor meer pijn kan zorgen. Pijn tijdens de eerste keer kan je voorkomen door te wachten met seks tot je vagina goed vochtig is en proberen zoveel mogelijk te ontspannen.

Wanneer je een negatieve ervaring hebt met seks of de seks vaak pijn blijft doen, kan je tegen de seks gaan opzien. Doordat je dan gespannen bent, ga je onbewust je bekkenbodemspieren meer aanspannen. Wanneer deze aangespannen zijn is het moeilijk om seks te hebben of lukt het helemaal niet. Hierdoor kan je in een negatieve spiraal komen. Het is dus belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert.
Naast een verhoogde spanning van je bekkenbodemspieren kan het ook zijn dat je vagina nog niet vochtig genoeg is, wanneer je dan direct seks gaat hebben kan het ruw aanvoelen. Zorg dus altijd dat je de tijd neemt en niet direct tot penetratie overgaat, maar rustig wacht en aanvoelt totdat jezelf opgewonden genoeg bent.
Wachten tot jezelf opgewonden genoeg bent is heel belangrijk, wanneer je opgewonden wordt de vagina door de opwinding wat langgerekter. Hierdoor raakt de penis de baarmoedermond niet tijdens de seks. Wanneer de penis de baarmoedermond wel raakt, kan dit een onaangenaam gevoel geven in de onderbuik.

Wanneer je al wat langer seksueel actief bent en je nooit klachten hebt gehad, maar ineens pijn hebt tijdens de seks, kan het zijn dat er wat anders aan de hand is. Een SOA kan namelijk bij vrouwen ook tijdens de seks pijn geven en soms ook wat bloedverlies na de seks.

Pijn tijdens de seks bij vrouwen komt dus door

1. De eerste keer
2. verhoogde bekkenbodemspier spanning
3. niet opgewonden/vochtig genoeg
4. Penis komt te diep
5. SOA

Oorzaken van pijn tijdens de anale sex

De anus wordt bij opwinding niet vochtig, dus bij anale sex is het belangrijk voldoende glijmiddel te gebruiken voor je begint. Als je dit niet gebruikt kan het ruw aanvoelen en de anus makkelijker beschadigen.
De anus bestaat uit een kringspier die de anus dicht houd. Om anale sex te kunnen hebben, moet je deze kringspier een beetje kunnen ontspannen. Wanneer je te gespannen bent is het moeilijk om de kringspier te ontspannen en is het pijnlijk om anale sex te hebben.

Wanneer je al vaker anale sex hebt gehad maar het gaat opeen pijn doen, kan dit komen door een SOA. Ook anaal komen SOA’s voor.

Oorzaken van pijn tijdens de anale sex komen dus door:
1. te weinig glijmiddel
2. te gespannen
3. SOA

Mocht je dus plotseling pijn krijgen tijdens de sex en twijfel je of dit door een SOA kan komen. Doe dan altijd een SOA test! Bij de One Day Clinic kan je snel terecht en heb je vaak de volgende dag al de uitslag! Wij kunnen ook anaal op SOA’s testen.