Uitgelichte SOA: Mycoplasma Genitalium

Britse onderzoeker hebben recentelijk een seksueel overdraagbare aandoening ontdekt: Mycoplasma Genitalium (MG). Deze SOA veroorzaakt ontstekingen in de urinewegen, eileiders en de baarmoederhals. Onderzoekers denken zelfs dat MG uiteindelijk kan leiden tot onvruchtbaarheid bij vrouwen. We vertellen je graag wat deze SOA precies inhoudt en hoe je jezelf ertegen kunt beschermen.

De ziekte MG is in de jaren 80 al ontdekt. Deze ziekte werd toen bestempeld als een bacteriële infectie. Nu blijkt, na veel onderzoek, dat deze overdraagbaar is via onbeschermde gemeenschap. Deze nieuwe SOA is daarom toegevoegd aan de lijst van bestaande SOA’s.

Symptomen soa; Mycoplasma Genitalium

Mycoplasma Genitalium komt niet vaak voor in Nederland, maar hoe kom je erachter of je drager bent? Veel mensen met MG weten niet dat zij de soa meedragen. De symptomen zijn vooral pijn in het bekken, in de teelbal of pijn bij het plassen. Vrouwen kunnen last krijgen van buikpijn, bloedingen of pijn tijdens de seks en veel afscheiding. Afscheiding is ook een symptoom die bij mannen kan voorkomen. Als deze symptomen verschijnen, is dit meestal binnen een aantal weken na besmetting. De lange termijn gevolgen van Mycoplasma Genitalium zijn nog niet vastgesteld, maar onderzoekers denken dat het onder andere kan leiden tot onvruchtbaarheid bij vrouwen.

MG ontdekken en behandelen bij OneDayClinic

Het is lastig om MG bij iemand te ontdekken omdat de klachten niet altijd duidelijk zijn en niet iedere arts bekend is met Mycoplasma. Mycoplasma Genitalium heeft veel weg van gonorroe en chlamydia. Vaak wordt er uitgegaan van MG als er na een test geen gonorroe of chlamydia wordt gevonden, maar de persoon in kwestie wel last van vergelijkbare symptomen heeft. MG is makkelijk te behandelen, met een één- of tiendaagse antibioticakuur.

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Ons motto is dan ook: ‘Better safe than sorry’. Wil jij je laten testen op gonorroe en chlamydia bij een van onze klinieken in Amsterdam, Utrecht, Den Bosch of Rotterdam? Of wil je gebruik maken van een andere test bijvoorbeeld op Mycoplasma Genitalium of trichomonas? Klik dan hier.