Zes misstanden over soa’s

Uit schaamte en angst spreken veel mensen niet over seksualiteit, laat staan over seksueel overdraagbare aandoeningen. Dit zorgt ervoor dat sommige mensen weinig over soa’s weten. Wat is waar en wat niet? Wij zetten zes soa-mythes op een rij.

Misstand 1: Een soa is altijd zichtbaar

Wanneer je een soa hebt betekent dit niet altijd dat je symptomen ziet of klachten ervaart. Bij chlamydia heeft een ruime meerderheid van de vrouwen bijvoorbeeld helemaal nergens last van. Ook wanneer je wel symptomen hebt, zijn deze vaak niet zichtbaar of worden ze niet direct aan het hebben van een soa gekoppeld. Denk bijvoorbeeld aan koorts, een branderig gevoel bij het plassen of veranderende afscheiding.: allemaal mogelijke symptomen die erop kunnen wijzen dat je een soa hebt.

Misstand 2: Als de symptomen van een soa weg zijn, is een bezoek aan een kliniek of dokter niet meer nodig

Zelfs als de klachten van de soa afnemen, is het raadzaam een bezoek te brengen aan een kliniek of dokter. Dit om te controleren of de soa ook daadwerkelijk weg is. Bovendien blijft een soa altijd overdraagbaar, ook wanneer er geen klachten zijn. De enige manier om soa’s te voorkomen is dan ook veilig (blijven) vrijen.

Misstand 3: Soa’s komen alleen in het lichaam door genitaliën

Soa’s worden niet enkel overgedragen door geslachtsgemeenschap. Bij de geboorte kunnen hepatitis B, gonorroe en hiv van moeder op kind worden overgedragen. Tevens worden soa’s soms via bloed overgedragen. Een seksueel overdraagbare aandoening hoef je dus niet op te lopen door seks.

Misstand 4: Als je eenmaal een soa hebt opgelopen, kun je deze niet nogmaals krijgen

Het is een fabeltje dat een soa slechts éénmaal opgelopen kan worden. De enige manier om een (her)besmetting met een soa te voorkomen is door veilig te vrijen.

Misstand 5: Wanneer uit een test blijkt dat jij geen soa hebt, hoeft je partner zich niet te laten checken

Je partner kan een soa hebben zonder het zelf te weten. Veel soa’s veroorzaken geen klachten. Daarom is het, zeker wanneer je een nieuwe relatie aangaat, belangrijk om je beiden te laten testen op soa’s.

Misstand 6: Je laten testen op een soa is schaamtevol

Een soa test is de enige manier om erachter te komen of je een soa hebt. Je laten testen op een soa is dus niet iets om je voor te schamen: het is juist zeer verstandig. Wanneer jij je laat testen bij een van de soa klinieken van OneDayClinic in Amsterdam, Utrecht, Den Bosch of Rotterdam wordt je enkel geholpen door professionele artsen die er precies zo over denken. Tevens is het mogelijk om je anoniem te laten testen.